Het is toch voor je eigen bestwil?

‘Nee, ik heb nog geen tijd gehad om naar de beelden te kijken, druk druk, je kent dat wel.’ Komt dit je bekend voor als beeldbegeleider?

Nee, je snapt er eigenlijk niets van! Naar de nabespreking van een opname komen zonder dat je de opnames van jou en jouw klas hebt bekeken? Als jij het zelf was, had je het meteen gekeken, aantekeningen gemaakt en het gesprek goed voorbereid. Het is toch voor je eigen bestwil, voor je eigen ontwikkeling? Daar maak je toch tijd voor!

Het is geen onwil. Wat wel?

Ik herinner mij het eerste jaar als docent in het voortgezet onderwijs. Het ging allemaal niet zo als ik het mij had voorgesteld; te grote klassen, moeite met orde en het liep me over de schoenen met ook nog een drukke thuissituatie op dat moment. Ik wilde graag leren en zocht hulp, maar die was er amper; collega’s waren druk, hadden weinig tijd en docentcoaches waren er toen nog niet.

Op enig moment trof ik iemand die wel een video-opname wilde maken van mijn les. De les liep gierend uit de klauwen; ook dat nog. Ik kreeg de videoband mee zonder dat de begeleider iets zei, alleen dat ik thuis maar moest kijken. Ik wist wel wat erop stond en heb er amper naar kunnen kijken. Ja, heel eventjes, en toen de video snel stop gezet. Ik kon het niet aan, de schaamte was te groot en ik zag alleen maar fouten. Waar moest ik beginnen? Help!

Gelukkig is het goed gekomen door een ervaren – toen nog zo geheten – School Video Interactiebegeleider (SVIB’er). Dit traject inspireerde mij om na tien jaar – na een uiteindelijk fijne docentperiode – de opleiding zelf te volgen voor SVIB’er.

Kijk maar even

Tegenwoordig hebben bijna alle scholen een helder beleid als het gaat om de begeleiding van startende docenten en zijn er geschoolde docentcoaches. Toch komt het nog steeds voor dat docenten opnames van henzelf mee krijgen naar huis met de boodschap: ‘Kijk maar even.’

Dit is geen beeldbegeleiding of –coaching! Een gecertificeerde beeldbegeleider zal dit misschien in derde of vierde instantie doen maar dan nog altijd met een kijkrichting op –opdracht. Beelden zijn zo krachtig en veelzeggend dat er heel wat voor te zeggen is om hiervoor tenminste een cursus of opleiding te volgen.

Positief en veilig

De beelden samen bespreken in een veilige setting waar niemand mee kan kijken. En nee, die beelden zijn niet bedoeld ter beoordeling maar alleen om jouw zelfvertrouwen en professionaliteit te doen groeien.

Daarom horen daar complimenten bij: ‘Kijk eens hoe mooi je hier staat, kijk eens hoe goed je dat doet en zie je wat het effect hiervan is op je leerlingen?’ Daar groei je van als professional.

Gaandeweg groeit het zelfvertrouwen en kun je het misschien bij de derde opname aan om zelf regisseur te zijn van je eigen beelden.

Veilig en goed begeleiden met beeld is vooral rekening houden met de impact van beelden en ik, als coach, moet me daar altijd bewust van zijn.

Voor meer informatie.

Reacties zijn gesloten.