Nieuwsbrief december 2011

Positief effect als leerlingen zichzelf terugzien

Een leuk bericht in het Dagblad van het Noorden van deze week: Christel Medema en Jan Willem Schonewille (docenten lichamelijke opvoeding op mijn oude school, CS Vincent van Gogh in Assen) kregen een landelijke stimuleringsprijs ict met een vernieuwend concept.  M.b.v. een flipcam, laptop en beamer maken ze opnamen die leerlingen daarna meteen kunnen zien. “Leerlingen leren naar zichzelf te kijken, zien wat ze goed en slecht doen. Zonder deze hulpmiddelen moet je meer uitleggen om dezelfde resultaten te bereiken. Het maakt de les levendiger en leerlingen leren kritischer naar hun eigen verrichtingen te kijken en commentaar geven op elkaar.” Nieuwsgierig geworden? Kijk op hun website: www.bewegingsonderwijsinbeeld.webnode.nl

Co-teaching

Een nieuwe variant op coaching; co-teaching.  Samen met je coach stel je een concrete hulpvraag, stel je een helder doel vast en ga je samen aan de slag met de voorbereiding van je les. Vervolgens ga je ook samen die les geven! Daardoor leer je van elkaar, simpelweg door te zien hoe de ander het doet.  De gedeelde ervaring zorgt weer voor een gevoel van bevestiging en groei je als leerkracht.

Meer informatie: Co-teaching, krachtig gereedschap bij de begeleiding van leraren, Sandra Koot, www.educote.nl

Een wijde blik verruimt het denken. Word jij ook een werelddocent?

Al jaren in het onderwijs? Toe aan een uitdaging? Wat dacht je van twee weken de kans krijgen om in een ander land zoals Kenia, India, Malawi of Oeganda collega’s te ontmoeten, uit te wisselen, en wederzijds te leren? Nieuw is dat nu ook schoolleiders  aan de slag kunnen voor een trainingsprogramma met hun collega’s uit Oeganda en Ethiopië.

Ook is het aanbod uitgebreid met werelddocent XL; minimaal 3 maanden bij een van de lokale projecten verblijven en aan de slag met de onderwijsproblematiek aldaar. Vooral voor de meest achtergestelde scholen blijkt de impact van deelname enorm.  Grijp je kans! Meld je aan bij www.edukans.nl/werelddocent

Social media, ook bij calamiteiten

Het is helemaal hot op dit moment; elk zichzelf respecterende organisatie, vereniging of school, ‘doet’ aan social media of denkt hierover. Facebook, Twitter, LinkedIn; als school moet je hier ook wat mee. De toepassingsmogelijkheden groot, voor elk vakgebied. Als je even de tijd neemt om op bijvoorbeeld  Twitter, contacten in jouw belevings- en vakwereld te vinden, heb je opeens een schat aan informatie tot je beschikking.  Zie voor tips voor het gebruik van twitter in de klas ons website: www.scholare.nl  op de homepagina onderaan.

Media kan lastig worden als er iets gebeurt en uitgroeit tot een mediahype. Denk bijvoorbeeld aan de Nieuwegeinse adjunct-directeur die laatst in de cel werd gezet vanwege te hardhandig verwijderen van een leerling uit de klas. Hoe deal je dan met de media?  Interessant is dat PPSI (Project Preventie Seksuele Intimidatie) een informatieblad heeft uitgegeven voor scholen: ‘De pers, vriend of vijand van de school?’ met handreikingen voor het omgaan met de media, zodra zich een groot of klein incident voordoet op school. Gratis aan te vragen bij: 030-2856762 of via ppsi@aps.nl

Scholare wenst u een goede, rustige, ontspannende kerstvakantie toe!

Alfred van de Burg

Nettie Kramer, @nettiescholare (twitter)

Anita Naus

Reacties zijn gesloten.