Overblijven op school

Scholare voor de puntjes op de i bij de overblijf!

Voor een frisse blik van een deskundige buitenstaander en voor verdiepende kennis van een ervaren trainer bij leuke en lastige onderwerpen zoals: omgaan met ander gedrag, hoe krijg ik een groep kinderen stil, hoe breng ik meer structuur in de overblijf of hoe houden we het gezellig?

U kunt voor uw overblijf kiezen uit:

  1. Pedagogische cursus overblijven basis
  2. Observatie van de overblijf
  3. Filmen van de overblijf
  4. Pedagogische cursus overblijven verdieping met keuze uit verschillende onderwerpen

Wat zegt de overheid  over overblijven? Deze informatie kun u hier vinden.

overblijfmagazine-s-tr2-1

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws op het gebied van overblijven?  Kijk op dit leuke informatieve online-magazine waar ik ook columns voor schrijf.

unnamed

Per 1 maart 2016 worden de verplichte VOG’s, ook voor overbijfmedewerkers, weer duurder. De redacteuren van het overblijfmagazine zijn een petitie gestart met als doel het gratis maken van deze VOG’s. Teken hier deze petitie!

 Pedagogische cursus overblijven

Een basiscursus kan verdeeld worden over twee dagdelen en behandelt de volgende onderwerpen:

  • Kennismaken met elkaar op een andere manier
  • Leidinggeven en communiceren met kinderen
  • Hoe krijg ik een groep kinderen stil?
  • Ontwikkeling en opvoeden van kinderen met regels & grenzen
  • Overblijven & surveilleren op het plein; oppassen of opvoeden?

Observeren van de overblijf

Als u een overblijfcursus voor een hele dag boekt is dit inclusief een observatie. De cursus moet dan wel op een school worden gegeven. De overblijf kan ook gewoon doorgaan tijdens de cursus. Een deskundige en ervaren overblijftrainer komt bij u op de overblijf kijken nadat er een telefonische intake en afspraak is gemaakt. Na observatie volgt een nabespreking. Dit kan met het hele team of alleen met de coördinator en de directeur of ander teamlid. U kunt deze observatie ook als een apart dagdeel boeken, dit is dan inclusief verslag en nagesprek.

Filmen van de overblijf

B670px-Film-Videos-with-a-Video-Camera-and-Put-Them-on-YouTube-Step-3eelden zijn veelzeggend. Het is mogelijk de overblijf te filmen en deze met het hele team na te bespreken. Vaak is samen kijken al voldoende om te komen tot creatieve oplossingen. Ik kan de film op dezelfde dag maken als de cursus (is voordeliger) of van te voren. Ik ben een ervaren, gecertificeerd beeldcoach en let bij het filmen op de volgende zaken: het overleg, de start, de interactie tussen overblijfmedewerkers en kinderen, het verloop van de overblijf, de afsluiting en het spelen op het plein. De nabespreking is respectvol en gericht op wat goed gaat.

Verdiepende pedagogische cursus overblijven

Een verdiepende overblijfcursus bestaat uit een drie- of viertal onderwerpen, afhankelijk van omvang van het onderwerp en de behoefte die uw overblijfteam heeft. U kunt dus in overleg het programma samenstellen. U kunt daarbij kiezen uit verschillende onderwerpen en natuurlijk zelf ook ideeën aandragen.

Mogelijkheden voor een verdiepende overblijfcursus:

1. GEDRAG OP DE OVERBLIJF

Je hebt te maken met allerlei vormen van gedrag van kinderen en iedereen gaat daar op zijn of haar eigen manier mee om. We hebben afspraken gemaakt maar zijn we tevreden hoe het gaat? Hoe spreken wij elkaar aan op de overblijf en hoe corrigeren wij de kinderen? Hoe gaan we om met ander gedrag? Met drukke kinderen en kinderen met vormen van autisme? Geven we ook voldoende complimenten?

Deze cursus kent drie onderdelen:

Ander gedrag: druk gedrag (ADHD en ASS) beter bekijken

Kijken naar gedrag en antwoord geven op gedrag met hulp van Thomas Gordon

Kijken naar kinderen; vrijheid binnen structuur. ‘Binnen de perken zijn de mogelijkheden onbeperkt’ (Jules Deelder) Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen, hoeveel ruimte kunnen wij bieden tijdens de overblijf? Hoe spelen wij met de kinderen? Bieden we voldoende structuur?

Deze cursusdelen kunnen ook afzonderlijk van elkaar worden geboekt, overdag of ’s avonds.

2. KIJKEN NAAR DE GROEP

Kinderen komen uit een groep en vormen vaak weer een andere groep tijdens het overblijven. Heeft dit invloed op hun gedrag? Wat is een groep en met welke groepsprocessen moet ik rekening houden tijdens de overblijf. Waar heb ik invloed op en waar moet ik mij op richten?

– Groepsprocessen tijdens het overblijven

– Jongens en meisjes op de overblijf

– Behoeften van kinderen

– Pesten tijdens het overblijven

3. KINDERSPEL

Spelen is en blijf belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ook al is er niks, toch spelen kinderen. Hoe is dat tijdens de overblijf? En hoe spelen we zelf met de kinderen?

– Wat is spelen, waar is het goed voor, hoe kunnen we kinderen stimuleren

– Wat zit er in onze kast en kist?

– Kijken naar spelende kinderen en zelf oefenen met spelletjes zonder materiaal

– Als kinderen binnen moeten spelen wat doen we dan? Hebben we een slecht-weer-plan?

– En als het ruzie wordt?

4. COMMUNICEREN BLIJF JE LEREN

– Basiscommunicatie

– Mijn kwaliteiten

– Lichaamstaal

5. HUN BREIN & ONS BREIN

We weten steeds meer over onze hersenen en ook heel veel nog niet. Deze module geeft informatie en leuke weetjes over onze hersenen, hoe de ontwikkeling verloopt en welke verschillen er zijn tussen het kinderbrein en het volwassen brein. De module eindigt met praktische breintips hoe je de TSO gezellig en goed kan laten verlopen. Op het overblijfmagazine vind je hier een column over deze module.

 

Kosten pedagogische cursussen overblijf:

Per dagdeel:                                     € 375,00

Hele dag:                                          € 700,00 Inclusief check-up van de overblijf

Alle prijzen zijn exclusief reiskosten van € 0,28 p.km.

tso-dag16-250

 

Donderdag 2 juni 2016 is nationale overblijfdag!

U kunt dat met uw school of met uw team speciale aandacht besteden aan de overblijf. Op deze website vindt u informatie en tips voor deze overblijfdag!