Goeie voornemens maken past bij januari maar als je docent bent ook heel erg bij de start van het nieuwe schooljaar. In de vakantie heb je bedacht hoe je goed wilt starten met nieuwe klassen of wat je anders gaat doen in bekende klassen. Met een gezonde spanning weer beginnen en wellicht na enkele weken bedenken dat dezelfde valkuilen weer gereed staan en dat patronen lastig te doorbreken zijn. Het lijkt wel januari…
Valkuilen en patronen
Hoe kun je die patronen doorbreken bij jezelf? Mijn valkuil is bijvoorbeeld dat ik niet consequent genoeg ben, te veel begrip heb (kan toch gebeuren je boek vergeten?) en daardoor weer dingen door de vingers zie die ik eigenlijk niet wil. Tijdens coaching weet ik dat ik bij het woordje ‘eigenlijk’ op mijn hoede moet zijn. Zo maakte ik ook nog weleens de fout bepaalde afspraken zo vanzelfsprekend te vinden dat ik die toch niet hoefde te benoemen? Zeg hoe jij het wilt hebben in de klas en wat jij belangrijk vindt. Ook al horen ze dat van iedere docent, ze moeten het echt uit jouw mond horen!
Consequent zijn
Uit de theorie en door ervaring weet ik dat consequent zijn in de eerste weken veel uitmaakt voor de rest van het schooljaar. Hoe kun je jezelf trainen? Als je de eerste weken elke les herhaalt wat jij belangrijk vindt en hoe jij het wilt hebben in je les, werpt dat uiteindelijk vruchten af. Maar dan moet je daarin wel consequent zijn, weten wat je zegt en hoe je handelt als leerlingen zich niet aan die afspraak houden.Wat mij hielp was om goed te bedenken of op te schrijven waar ik last van had en tijdens die eerste weken daar op in te zetten en afspraken over te maken. Een of twee afspraken per week is genoeg. Je kunt dat ook aan de klas vertellen. Bijvoorbeeld deze week ga ik er speciaal op letten of jullie je boeken bij je hebben. Want daar begint het gedoe al…‘Mag ik nog even naar mijn kluisje? Ik heb mijn boek daar nog in liggen.’ Je weet dat het weer een paar minuten kost en jij gestoord wordt in je les of dat je moet wachten. Het kost je in het begin tijd en energie maar doorzetten loont.
Hoe dan?
-Geef vanzelfsprekend zelf het goede voorbeeld.
-Benoem de afspraken positief, ga uit van gewenst gedrag: Je hebt elke les je boek bij je, je komt op tijd in de les, we wachten tot de bel gaat met opruimen, enzovoort.
-Bedenk voor elke afspraak wat de consequentie is als leerlingen zich daar niet aan houden. Bijvoorbeeld boek niet mee? Zorg dat je bij iemand anders mee kunt kijken, je doet gewoon mee in de les en ik maak er een aantekening van. Bij de tweede keer (dan wordt het een patroon) neem je contact op met de ouders, trakteren of iets anders wat vervelend is. Het moet wel vervelend zijn. En bij te laat komen in de les niet ‘Ga gauw zitten…’ maar ‘Je kent de afspraak.’
-Schrijf de afspraken voor jezelf op, inlegvel in je agenda bijvoorbeeld, maak er eventueel een poster van, neem die mee in je tas en plak deze naast het digibord zodat je daarnaar kunt verwijzen zonder steeds in discussie te moeten gaan.
-Maak een A4 met deze afspraken voor jezelf, hang boven je bureau, zet elke dag een plus bij de afspraken waar jij tevreden bent over jouw reactie daarop en omgekeerd een min. Na een tijdje zie je waar jij de fout ingaat. Of vind je die afspraak toch niet zo belangrijk? Lijdt de les eronder of jij dan toch weer inzetten op ander gedrag (bij jezelf en bij de leerlingen).
-Concentreer je bijvoorbeeld elke week op 1 afspraak waar jij op gaat letten.
-Beloon de klas na 1 week bijvoorbeeld met een leuk filmpje, kleine traktatie o.i.d.
-Beloon jezelf!
SUCCES!
lukt het niet om je patronen te doorbreken of je valkuilen te omzeilen; neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek voor video-coaching: nettiekramer@scholare.nl