Kiezen & Delen

‘Non scolae sed vitae’

Ik heb je onderwezen voor je leven, en niet voor school

Kiezen

Voor jongeren in de bovenbouw van de middelbare school kan het leven soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Welke vervolgopleiding kies je, welke vrienden heb je, wat doe je met alcohol of drugs, heb je een relatie en hoe gaat dat dan? Scholieren moeten veel keuzes maken en dat is niet altijd gemakkelijk. Vaak gaat het goed, maar vaak ook niet. Meestal is dat niet erg, sterker nog, daar leer je weer van. Tegelijkertijd leven we in een maakbare maatschappij waarbij je merkt  dat je verantwoordelijk bent voor je eigen succes, en een verkeerde keuze kan leiden tot een studieschuld.

Levensworkshops voor scholieren in de bovenbouw

Scholare biedt jongeren workshops aan om ze te begeleiden in het maken van en omgaan met keuzes. Keuzes die goed uitpakken en keuzes die ‘mislukken’; leren van succes en leren van falen. Wij geloven dat een school meer is dan het bijbrengen van kennis. Leerervaringen zijn er ook in de gang, tijdens de pauzes en buiten school. Juist op die leeftijd, wanneer je brein nog volop groeit, is het belangrijk om te praten over emoties en te reflecteren op je gedrag zodat je die vaardigheden later makkelijker kan inzetten.

Scholare’s levensworkshops zijn bijeenkomsten voor jongeren vanaf de derde en vierde klas middelbare school. De workshops leren hen bewuster om te gaan met keuzes en inzicht te krijgen in levenskwesties. De workshops (6-10) worden in klassenverband verzorgd maar groepen kunnen ook op basis van individuele voorkeur worden gevormd.

Wat levert het op:

Jongeren hebben na deze serie workshops:

  • goed nagedacht en zich bewust verdiept in hun keuze voor een vervolgopleiding zodat zij het waarom wat en hoe zijn gaan beseffen en op basis van welke criteria zij kunnen kiezen
  • informatie gekregen over hun brein, in welke ontwikkelingsfase zij zitten en hoe zij dit kunnen toepassen voor het maken van verstandige keuzes.
  • inzicht gekregen in hun reactie op stress, hoe zij daar bewuster mee kunnen leren omgaan (zodat ze minder gestrest raken of er sneller uit komen)
  • hun gedachten en gevoelens over kiezen met leeftijdsgenoten gedeeld en handvatten gekregen om uit dilemma’s te komen
  • met hun ouders en mentor gesproken over deze keuze zodat het meer een gezamenlijk proces wordt, wat helpt om gericht en op tijd tot een keuze te komen

Puber-disclaimer: wegens tijdelijke interne verbouwing bestaat de kans dat succes in kleine stappen wordt bereikt!

Voorbeelden van thema’s die aan bod kunnen komen:

Helpen bij het bewust maken van keuzes:

  • Keuzestress: Wat belemmert jou om te kiezen? Kunnen anderen jou daar bij helpen? Wie dan? Wat heb je nodig?
  • Omdenken – wat is dat? Het probleem accepteren als een gegeven en kijken of je er ook anders, creatiever mee om kunt gaan.
  • Mindset – Wat is dat? Heb je een fixed of een growth mindset over jezelf?

-Begeleiden bij levenskwesties:

  • Lichamelijke en geestelijke ontwikkeling in de puberteit/adolescentie: wat gebeurt er in je lijf en in je hoofd? Wat merk je daar van? Heb je daar zelf ook invloed op?
  • Wat is geluk? Wat maakt jou gelukkig?
  • Verhouding school/vrije tijd: Hoe leef je buiten school? Heb je vrienden? Wat doe je? Ben je daar tevreden mee? Hoe ontwikkel je jezelf? Welke invloed heb je daar op?
  • Waar ben je dankbaar voor?
  • Hoe ga je om met relaties; Wat is verschil tussen verliefdheid en houden van, welke rol speelt de (social)media? Hoe heb je verkering (grenzen stellen), hoe verbreek je een relatie? Hoe houd je het leuk (ook voor je klasgenoten).
  • Omgaan met examenstress door een dagdeel hartcoherentietraining
    Jongeren leren in deze training om zich mentaal en fysiek beter voor te bereiden op toetsen. Zelfs onder stressvolle omstandigheden helpt dit om je brein helder te laten denken. Het helpt jongeren die faalangst hebben of altijd opzien tegen examens. Hennie Hallink zal dit deel verzorgen. Meer informatie: http://www.hartcounselling.nl/jeugd/over.html

 

hennie

-Keuzebegeleiding

Scholen en ouders bieden vanzelfsprekend ook keuzebegeleiding, maar vaak beperkt. Mentoren hebben in de examenklassen, als het meezit, één of twee individuele gesprekken met leerlingen en een programma met beroepskeuzetesten. Jongeren kunnen open dagen bezoeken, maar niet alle scholieren maken daar gebruik van. Ouders hebben behoefte aan praktische informatie: hoe coach ik mijn kind, hoe blijf ik op een positieve manier met hem of haar in gesprek? De invloed van ouders op schoolprestaties is maar liefst 49% (onderzoek Merzano).

Scholare ondersteunt scholen en ouders daarom graag bij het begeleiden van jongeren.

Hoe

Deze training wordt op twee manieren worden aangeboden:

1. Als workshops in klassenverband tijdens de mentoruren gedurende het examenjaar of het jaar daarvoor.

2. Als workshops waaruit leerlingen individueel kunnen kiezen.

Ouderavond ‘Je kunt het’

Ouders krijgen in het examenjaar meestal alleen zakelijke informatie terwijl de communicatie met hun kinderen op deze leeftijd ook zo belangrijk is. Deze ouderavond is een goede aanvulling op dit zakelijke gedeelte.  Als de leerlingen meedoen met het bovenstaande traject kunnen hun ouders informatie krijgen over de onderwerpen van de workshops en de werkwijze. Daarnaast is er een onderdeel over coaching van en communicatie met jongeren in deze leeftijdsfase.

Dit laatste onderdeel kan ook apart worden aangevraagd.

 Mentorentraining

Scholare kan ook mentoren trainen om leerlingen in de bovenbouw beter te begeleiden bij deze onderwerpen.