Het is toch voor jouw eigen bestwil?

Je bent docentcoach en filmt ook af en toe eens een les bij startende docenten. Je geeft de opname mee en wilt die op een later tijdstip nabespreken. ‘Nee, ik heb nog geen tijd gehad om naar de beelden te kijken, druk druk, je kent dat wel.’ Nee dus, jij kent dat niet en je snapt er eigenlijk niets van! Als jij het was had je het namelijk wel gedaan, ook nog aantekeningen gemaakt en op-en-top voorbereid naar dit gesprek gekomen. Het is toch voor je eigen bestwil, voor jouw ontwikkeling? Daar maak je toch tijd voor!

Het is geen vaak geen onwil maar iets anders. En kom daar maar achter als coach. Ik herinner mij het eerste jaar dat ik docent in het vo was. Het ging allemaal niet zo als ik wilde, ik had moeite met orde en het liep me wat over de schoenen met ook nog een drukke thuissituatie op dat moment. Ik wilde graag hulp, maar die was er amper. Collega’s hadden het druk en weinig tijd. Een officiële docentcoach was er nog niet.

Op enig moment trof ik iemand die wel een video-opname wilde maken van mijn les. Die liep gierend uit de klauwen, ook dat nog. Ik kreeg de videoband mee, zonder dat hij echt iets zei, en ik moest hem thuis maar kijken. Ik wist wel wat erop stond en heb er echt niet naar gekeken. Ja, heel eventjes, en toen weer snel uitgezet. Ik kon het niet aan, de schaamte was te groot, ik zag alleen maar fouten. Waar moest ik beginnen? Help!

Gelukkig is het goed gekomen met een ervaren – toen nog zo geheten – School Video Interactiebegeleider (SVIB’er) en inspireerde mij dit na tien jaar om zelf – na een uiteindelijk fijne docentperiode – de opleiding te volgen voor SVIB’er. Nu zijn er op elke school docentcoaches en helder beleid bij de begeleiding van startende docenten. Toch komt het nog voor: docenten die opnames van henzelf mee krijgen naar huis met de boodschap: ‘Kijk maar even.’ Dit is geen beeldbegeleiding of –coaching! Een gecertificeerde beeldbegeleider zal dit misschien in derde of vierde instantie doen maar dan nog altijd met een kijkrichting op –opdracht.

Beelden zijn zo krachtig en veelzeggend dat er heel wat voor te zeggen is om hiervoor tenminste een cursus of opleiding te volgen. Samen de beelden bespreken in een veilige setting; niemand die mee kan kijken, niemand die jouw opnames verder ziet.  En nee, ze zijn niet bedoeld ter beoordeling maar alleen om jouw zelfvertrouwen en professionaliteit te doen groeien. Daarom begin ik altijd met twee complimenten: kijk eens hoe mooi je hier staat, kijk eens hoe goed je doet en zie jij ook wat het effect is op je leerlingen? Daar word je blijf van en groei je van als professional. Vervolgens komen er hooguit twee leerpunten naar voren waar de docent mee kan oefenen in de komende periode.

Gaandeweg groeit het zelfvertrouwen weer en kan de docent het misschien bij de derde opname aan om zelf regisseur te zijn van de beelden en thuis rustig kijken wat hij of zij goed vindt en waar nog iets te leren is. Doordat ik NOTIVID gebruik kunnen we ook samen feedback geven bij de filmpjes en hoef ik niet perse elke keer naar school te komen.

Veilig en goed begeleiden met beelden is vooral rekening houden met wat beelden met de kijker kunnen doen en ik, als coach, moet me daar altijd bewust van zijn.

Voor meer informatie.

 

Reacties gesloten.