Intervisie met een film

Hoe je filmfragmenten en documentaires kunt gebruiken voor intervisie op school

In 208 was de Franse documentaire-film ‘Entre les murs’ een groot succes. We zien de jonge idealisische Franse docent Francois, worstelen met zijn nieuwe mentorklas en we volgen hen het hele schooljaar. De film geeft een realistisch beeld hoe het eraan toegaat in het voortgezet onderwijs in een lastige voorstad in Parijs.

Je zou de commotie die deze film toentertijd teweeg bracht, kunnen vergelijken met de impact van de docu-serie Klassen nu. Verschillende aspecten in deze films lenen zich voor intervisie. Ik zet een aantal suggesties op een rij:

Start van de les

Kijk met elkaar de eerste track van de film of het eerste deel van Klassen (de start na de vakantie en de eerste les). Je kunt dit ook als opdracht geven om te kijken voordat de intervisie start. Mogelijke gesprekvragen: Hoe start jij na de zomervakantie, na een andere vakantie? Hoe start jij je les? Wat zag jij in de film? Wat vond je sterk, wat vond je zwak? Wat doet deze docent goed? Wat zou jij anders doen?

Lesgeven

Naar aanleiding van de manieren van lesgeven en hoe docenten ingaan op vragen van de leerlingen, de orde die er heerst: Wat zie je? Wat vind je? Wat zou jij willen in jouw klas? Wat heb jij daarvoor nodig? Van jezelf, van je collega’s, van deze school?

Collegialiteit

Naar aanleiding van de collegialiteit in de film: Hoe ga jij om met je collega’s? Ben je tevreden? Wat zou je willen, wat heb jij nodig?

Diversiteit

Naar aanleiding van de diversiteit in de klas: Wat zie je? Wat valt je op? Wat vind jij? etc.

Ouders

Naar aanleiding van de relatie van de docenten met de ouders: Wat zie je? Wat vind je, hoe zou jij dit willen? Wat moet jij nog leren?

Al kijkende vallen je vast veel meer dingen op waar je het met elkaar over kunt hebben. Vaak heb je aan een klein fragment al genoeg stof voor een hele intervisie-sessie.

Reacties gesloten.