‘Als ik groot ben, wil ik minister van onderwijs worden’

Mooi, ontroerend, goed interview met Peter Heerschop op de Fontys Hogeschool Kind en Educatie, toekomstige leraren. Je moet er even voor gaan zitten maar beslist de moeite waard om bijvoorbeeld eens te bekijken met collega’s in het onderwijs.

Peter is cabaretier, columnist en voetballiefhebber, maar in zijn hart nog steeds en vooral een leraar en een betrokken onderwijsmens.Peter zegt in de eerste minuten dat hij nooit heeft vergeten hoe een gymnastiekmeester hem bij zijn naam noemde en hem iets liet voordoen. Dat hij daarna het gevoel had dat hij iets kon.
Een leuke vraag uit het publiek is wat het verschil is tussen cabaretier zijn, voor een zaal staan met voor een klas staan. ‘Met een klas ben je voortdurend in gesprek, in dialoog en dat is de reden dat ik wel eens terug verlang naar de klas.’Zijn oude rector zegt van hem dat er een ontzettend goede docent verloren is gegaan voor het onderwijs. Ik herinner mij ook mijn eerste rector toen ik docent was. Als ik weer eens kwam klagen of uithuilen in zijn kamer, keek ik naar het bordje achter hem dat als strekking had dat doceren leek op toneelspelen.

‘Ik erger mij ook aan heel veel dingen in het onderwijs, ik wilde niet meer deel zijn van het systeem.’En omdat hij het lesgeven toch heel erg miste, is hij weer les gaan geven. Van mij mag hij minister van Onderwijs worden!

Mis vooral de grappige lieve Peters niet van leerlingen. Messcherp.

Reacties zijn gesloten.