‘Beeldcoaching zet in beweging’, dit is de titel van een prachtig boek dat vorig jaar is verschenen onder redactie van Hans Jansen, Christine Brons en Frans Faber. Toen ik de opleiding deed in 2004 voor SVIB-er (School Video Interactie Begeleider), zoals dat toen werd genoemd, was er nog sprake van een strikt protocol dat gevolgd moest worden: eerst complimenteren, dan de leervragen, drie keer filmen, etc. Gaandeweg zie je dat er beweging komt doordat de SVIB’ers zelf gingen experimenteren, er nieuwe inzichten komen en we meer doen wat werkt. Zo heb ik een aantal jaren terug, geëxperimenteerd met het gebruik van filmbeelden tijdens de intake voor de Sociale Vaardigheidstrainigen in de brugklas en het gebruik van beelden tijdens overblijftrainingen. Carlos van Kan heeft de reflectie met storyboards ontwikkeld.
Christine Bron is i.s.met anderen, gestart met de training ‘Krachtige lichaamstaal’.
Lang was het een taboe om over het beeld van de docent te praten. Ik weet nog dat ik tijdens de opleiding een docente inbracht die met ontblote navel voor de klas stond. Mocht ik daar iets van zeggen? Was ik niet teveel mijn eigen normen aan het opleggen? Een goed advies was toen: ‘Heb je een vraag of vind je er iets van?’ Zeg wat je ziet, volg je intuïtie en vraag aan de coachee; hoe zie jij dat?
Gisteravond was ik bij een bijeenkomst met beeldcoaches in Groningen met Christine Brons en Hans Jansen. We zagen maar een paar seconden beelden van docenten en de vraag werd gesteld: ‘Wat zie je?’ We zagen grijze muizen voor de klas, mensen met een bijzondere motoriek, mensen zonder krachtige lichaamstaal. En helaas gaat dat vaak samen met ordeproblemen voor de klas. Dat hoeft natuurlijk niet. Ik weet ook nog wel van mijn middelbare schooltijd van docenten die altijd in dezelfde kleren (vaak wel mannen) en met veel te dikke buiken achter hun bureau hingen en toch geweldige lessen gaven. Hun motivatie en inspiratie won het van het beeld.
Maar toch; gisteravond werd het weer bevestigd. Welk beeld straal je uit? De docent is verantwoordelijk voor het beeld dat hij of zij uitstraalt!. Dus is het ook je taak als beeldcoach daar iets mee te doen als jij ziet of voelt dat daar iets wringt. Het kan net dat beetje meer zelfvertrouwen geven waardoor de docent professioneel kan groeien.