Feedbackscan Docenten

Vraagt u zich wel eens af hoe u overkomt op leerlingen? Daar was een gemakkelijke methode voor, de feedbackscan. Deze dateert uit 2008 en als instrument nog steeds actueel. De Onderwijs Innovatie Groep (OIG) heeft enkele instrumenten overgenomen waaronder deze scan (in iets beperktere vorm). Onder deze link vind u meer informatie.

Deze vragenlijst brengt kwaliteiten van de leraar in beeld zoals die door leerlingen wordt ervaren. Met deze scan kunnen leraren het effect van hun handelen als leraar testen, 95 vragen verdeeld over 21 schalen.

Bijv. de leraar is betrouwbaar, duidelijk, een persoonlijkheid, heeft persoonlijke aandacht voor leerlingen, is aardig, vriendelijk, ontspannen en goed gehumeurd.

Het is de bedoeling dat een docent de leerlingen uitnodigt om deze scan in te vullen, bijv. tijdens een mentoruur in de mediatheek. Het invullen kost maximaal 20 min. De leerlingen krijgen de items willekeurig voorgeschoteld, dus per leerling verschillend en zonder schaalaanduiding.

De leraar krijgt gerapporteerd per schaal.

De gegevens van leerlingen worden anoniem en als gemiddelden aan de leraar gerapporteerd. Ze zijn dus niet herleidbaar tot individuele leerlingen.

Met deze gegevens kan de docent zichzelf ontwikkelen, het POP-gesprek ingaan, etc.

Zie ook het praktijkblad voor het voortgezet onderwijs ‘12-18’ www.van12tot18.nl . Ga naar nr.2 februari 2007- Professionalisering themanummer

Reacties gesloten.