Vanaf de eerste leerling die binnenkomt tot het moment dat jij de volle aandacht hebt.
Adviezen en tips die je kunt uitproberen om dit te bereiken:
– Zorg dat je bij de deur staat en ontvang je leerlingen
– Maak vriendelijk contact
– Straal enthousiasme uit (de professionele knop om, juist bij lastige klassen)
– Laat direct merken dat jij de gastheer en de regisseur bent
– Corrigeer ongewenst gedrag vriendelijk duidelijk
– Spreek leerlingen eventueel aan op hun gedrag van de vorige les
– Maak eventueel afspraken voor gewenst gedrag in deze les
Wanneer (bijna) iedereen binnen is kan de deur dicht
Leerlingen lopen naar hun plaats en pakken de juiste spullen
– Maak krachtige afspraken: eerst spullen op tafel, dan pas kletsen, niet andersom
– Geef tijd om te landen, socializen, bij te komen van de pauze of de vorige les
– Wanneer jij het tijd vindt om te beginnen: markeer dit moment helder:
o Ga voor de klas staan, goed zichtbaar voor iedereen
o Wees stevig in houding, mimiek, stem en gebaren
o Maak grote gebaren:
– Deur stevig dichtdoen
– In je handen klappen
– Vingers knippen
– Nadrukkelijk praten
– Wijzen
– Zwaaien
– Zorg dat je één doel voor ogen hebt: de volle aandacht van elke leerling
– Maak oogcontact, zien en gezien worden
– Wees daarom éénduidig in je communicatie:
o Ik wil dat jullie stil zijn
o Ik wil jullie aandacht
o Jullie praten niet als ik praat
o Ik begin niet zolang jullie praten
o Iedereen heeft de juiste spullen voor zich
– Neem geen genoegen met minder
– Begin niet te vroeg, bijt zonodig je tong af
– Zorg dat je verbaal en non-verbaal hetzelfde uitstraalt
– Herinner eventueel nog aan je regels
– Maak een compliment als je helemaal tevreden bent