De eerste vijf minuten van je les

Vanaf de eerste leerling die binnenkomt tot het moment dat jij de volle aandacht hebt.
Adviezen en tips die je kunt uitproberen om dit te bereiken:

– Zorg dat je bij de deur staat en ontvang je leerlingen
– Maak vriendelijk contact
– Straal enthousiasme uit (de professionele knop om, juist bij lastige klassen)
– Laat direct merken dat jij de gastheer en de regisseur bent
– Corrigeer ongewenst gedrag vriendelijk duidelijk
– Spreek leerlingen eventueel aan op hun gedrag van de vorige les
– Maak eventueel afspraken voor gewenst gedrag in deze les

Wanneer (bijna) iedereen binnen is kan de deur dicht
Leerlingen lopen naar hun plaats en pakken de juiste spullen

– Maak krachtige afspraken: eerst spullen op tafel, dan pas kletsen, niet andersom
– Geef tijd om te landen, socializen, bij te komen van de pauze of de vorige les
– Wanneer jij het tijd vindt om te beginnen: markeer dit moment helder:

o Ga voor de klas staan, goed zichtbaar voor iedereen
o Wees stevig in houding, mimiek, stem en gebaren
o Maak grote gebaren:

– Deur stevig dichtdoen
– In je handen klappen
– Vingers knippen
– Nadrukkelijk praten
– Wijzen
– Zwaaien

– Zorg dat je één doel voor ogen hebt: de volle aandacht van elke leerling
– Maak oogcontact, zien en gezien worden
– Wees daarom éénduidig in je communicatie:

o Ik wil dat jullie stil zijn
o Ik wil jullie aandacht
o Jullie praten niet als ik praat
o Ik begin niet zolang jullie praten
o Iedereen heeft de juiste spullen voor zich

– Neem geen genoegen met minder
– Begin niet te vroeg, bijt zonodig je tong af
– Zorg dat je verbaal en non-verbaal hetzelfde uitstraalt
– Herinner eventueel nog aan je regels
– Maak een compliment als je helemaal tevreden bent

Reacties zijn gesloten.