Kwaliteit, valkuil en uitdaging

Verbazend hoe eenvoudig het soms is om met behulp van de Kernkwadranten van Daniel Ofman op een andere manier naar jezelf of naar een ander te kijken.

Een Kernkwadrant bestaat uit Kwaliteit, Valkuil, Uitdaging en Allergie, maar vaak is het al voldoende om te kijken naar een kwaliteit met als ‘te veel van het goede’: een valkuil en de uitdaging als een beheersing daarvan.

Geduld bijvoorbeeld, op zich een goede en prettige eigenschap van een docent, kan zomaar doorschieten in te laat optreden wanneer grenzen worden overschreden (valkuil). De uitdaging zou dan kunnen zijn om het geduld vast te houden en daarnaast alert te blijven op de eigen grenzen en deze te bewaken.

Zo kan duidelijkheid (kwaliteit) voor de klas ‘ontaarden’ in een vijandige houding tegenover leerlingen. De uitdaging zou hier kunnen zijn om op een vriendelijke manier duidelijk te zijn.

Ook in een relatie met een leerling of een collega kan het zinvol zijn om te onderzoeken welke kwaliteit er wellicht achter dat gedrag schuilgaat waar je je zo aan ergert. Wanneer je bemoeizucht (allergie, valkuil) kunt zien als doorgeschoten betrokkenheid (kwaliteit) ziet de relatie er vaak al heel anders uit. Zeker wanneer je de ander op een constructieve manier terug kunt geven dat je last hebt van dit gedrag.

In coaching een bruikbare techniek om door een andere bril op en positievere manier naar hetzelfde gedrag te kijken.

Reacties zijn gesloten.